"מע"מ 0 תקע את הפרוייקטים של תמ"א 38"

    שלום בידרמן No Comments on "מע"מ 0 תקע את הפרוייקטים של תמ"א 38"
    3:06
    19.05.24
    נתי קאליש No Comments on האדמו"ר תקף בחריפות: "הסטרא אחרא מנסה לחבל בהילולא"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    נתוני מחלקת המחקר של MY HOUSE, המרכז לשיווק פרויקטים של תמ"א 38 בכל רחבי הארץ, מבשרים על מהפך: לדברי שי רונן, מנכ"ל MY HOUSE, אם עד למרץ האחרון, החודש בו הכריז שר האוצר לפיד לראשונה על כוונתו לבטל את המעמ, היתה מגמה ברורה של גידול משמעותי בביקוש הן בקרב הציבור הרחב והן בקרב היזמים פרויקטים של תמ"א 38, הרי שמאז הכרזת שר האוצר על המעמ 0 במרץ האחרון מורגשת מגמה ברורה של עצירה בקידום פרויקטים חדשים, הן בקרב יזמים והן בביקושים בקרב רוכשים פוטנציאלים.

    לכאורה, מדגיש רונן, אין שום קשר בין המעמ 0 לתמ"א 38, שהרי מדובר בפטור ממעמ עבור בעיקר זוגות צעירים ורוכשי דירה ראשונה, אולם, הוא מדגיש, כשערכנו את הנתונים , שהתבססו על 28 חברות יזמיות בתחום התמ"א 38 שאיתם אנחנו עובדים, התבררה לנו עובדה מדהימה: דווקא משום שהתמ"א 38 הינה "נישתית" ו"צעירה", היא הפכה לפגיעה מאוד בעיני היזמים, שגם כך לא רווה נחת מהתנהלות הממשל והרשויות בנושא התמא עוד לפני הכרזת לפיד, עד כדי כך שממש ניתן לראות נתונים ברורים של יזמים שהחל ממרץ 2014 החלו בהדרגה למשוך את ידם מהתמא 38. לדוגמא , אם עד לחודש מרץ המגמה הברורה היתה של הרבה יזמים שמחזרים על פתחם של וועדי בתים מתוך רצון לבצע תמ"א, הרי שהחל ממרץ 2014 חל מהפך מוחלט ודווקא וועדי הבתים הם אלה שמנסים לשחר לפתחם של היזמים, כשברוב המכריע של המקרים, נכנסו היזמים למצב HOLD. בד בבד, מדגיש רונן, החל ממרץ האחרון גם חלה תופעה של יותר ויותר לקוחות קצה שעד אז נטו לרכוש דירה במסגרת התמ"א 38, זאת בשל הפיתוי שברמות המחירים הנמוכות בממוצע בכ-20 אחוזים לערך ממחירי השוק הכלליים, הרי שהחל ממרץ, גם לקוחות הקצה החליטו ברובם הגדול לעבור למצב HOLD, זאת מתוך ציפיה לביטול המעמ, מה שיעניק להם, לכאורה , 18 אחוזים הנחה על מחיר דירה חדשה.

    בחודש מרץ 2014 גורם המעמ לא היווה כלל שיקול בהחלטה אם לרכוש או לא לרכוש דירה במסגרת התמ"א 38. בחודש אפריל לא פחות מ-17 אחוז מהקונים אמרו כי הסיבה להחלטתם להמתין הינה ביטול המעמ, ביולי גדל מספרם ל-27 אחוזים ובאוקטובר האחרון הוא הרקיע ללא פחות מ-44 אחוזים. כנ,ל יזמים: בחודש מרץ רק 2 מתוך 28 היזמים ציינו את נושא ביטול המעמ כ"בעיה מרכזית" באפריל גדל מספרם ל-7, ביולי ל-12 ובאוקטובר ל-19 מתוך , כאמור, 28 היזמים המיוצגים בסקר MY HOUSE .

    שי רונן מדגיש כי הנתונים מלמדים כי הנושא יהיה חמור שבעתיים אם וכאשר יאושר ביטול המעמ. בתושבה לשאלה אמרו לא פחות מ-68 אחוזים מרוכשי הקצה של הדירות כי אם יאושר ביטול המעמ הם יחליטו, או קרוב לוודאי יחליטו "לרדת" מרכישת דירה באמצעות תמ"א 38. אצל היזמים הנתונים אף חד משמעיים עוד יותר, כש-22 מתוך 28 החברות היזמיות טענו כי ביטול המעמ יביא אותם להחלטה או "להרהור" לגבי הפסקת או השהיית הפעילות במסגרת התמ"א 38. לסיכום, מדגיש רונן, נתונים אלה ממחישים אל נכון עד כמה שר האוצר והממשלה ביצעו טעות אסטרטגית אלף, כשהפכו את נושא ביטול המעמ, שהיה מלכתחילה נישתי, ל"אישו" המרכזי בשוק הנדל"ן, ובית, השהיית ההחלטה במשך שמונה חודשים תמימים עד כה, גרמה ללא ספק לנזק מיותר כשאפילו שוק שלכאורה לא היה לו כל נגיעה לעניין, דוגמת התמ"א 38, נפגע פגיעה קשה, שלא לצורך.



    0 תגובות